مجله فیلم و سریال

بررسی فیلم و سریال های روز دنیا و معرفی فیلم هایی که باید ببینید

مجله فیلم و سریال

بررسی فیلم و سریال های روز دنیا و معرفی فیلم هایی که باید ببینید

فیلم های ایرانی که برنده اسکار شدند

جوایز آکادمی که عموما به عنوان اسکار شناخته می شوند، جوایزی برای شایستگی هنری و فنی در صنعت فیلم سازی به عنوان معتبرترین و مهم ترین جوایز در صنعت سینما در سراسر جهان می باشند. این جوایز سالانه توسط آکادمی علوم و هنرهای تصویری متحرک (AMPAS) اعطا می‌شوند.


آکادمی علوم و هنرهای سینماAcademy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS):

آکادمی تصاویر متحرک، سازمانی غیردولتی واقع در بورلی هیلز است که در سال ۱۹۲۷ میلادی در ایالات متحد آمریکا تاسیس شد. تمامی اعضای آکادمی از پرسابقه‌ترین دست ‌اندرکاران صنعت سینما هستند. از وظایف آکادمی، برگزیدن نامزدها و برندگان جوایز اسکار، تحقیقات در زمینه پیشرفت صنعت سینما، توسعه علمی، آموزشی و ارتقای شغلی دست‌اندرکاران صنعت سینما است.


آکادمی دارای بیش از ۶٬۰۰۰ عضو از دست‌اندرکاران صنعت سینما می باشد. با وجود اینکه اکثر اعضای آکادمی در ایالات متحد آمریکا ساکن هستند، اما بسیاری از اعضای آکادمی دارای ملیت‌های متعدد هستند و در کشورهای مختلف ساکن می‌باشند.


مجسمه اسکار

مجسمه اسکار


به برندگان دسته های مختلف، یک کپی از یک تندیس طلایی به عنوان جایزه اهدا می شود که به طور رسمی آن را “جایزه شایستگی آکادمی” می نامند. اگرچه بیشتر با نام مستعار “اسکار” نامیده می شود. این مجسمه شوالیه ای را به تصویر می کشد که به سبک آرت دکو ارائه شده است. مجسمه اسکار نزدیک به 34 سانتی متر ارتفاع و 3 کیلو و 850 گرم وزن دارد. جنس آن از برنز با روکش طلای 24 عیار می باشد؛ اما ارزش قیمتی آن مجسمه ملاک نیست بلکه جایگاه فیلمی که می تواند این جایزه را دریافت کند ملاک است؛ در ادامه لیستی از فیلم های ایرانی که توانستند در این رقابت برنده بشوند را برای شما می آوریم تا در کنار دانلود فیلم خارجی به دانلود فیلم ایرانی نیز بپردازید.


لیست فیلم های ایرانی برای جایزه اسکار

عنوان فیلم عنوان انگلیسی کارگردان نتیجه

نفس عمیق Deep Breath پرویز شهبازی پذیرفته نشد

نفس Breath نرگس آبیار پذیرفته نشد

میم مثل مادر M for Mother رسول ملاقلی‌پور پذیرفته نشد

من ترانه ۱۵ سال دارم I’m Taraneh, 15 رسول صدرعاملی پذیرفته نشد

محمد رسول‌الله Muhammad: The Messenger of God مجید مجیدی پذیرفته نشد

لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند Turtles Can Fly بهمن قبادی پذیرفته نشد

فروشنده The Salesman اصغر فرهادی برنده اسکار

جدایی نادر از سیمین A Separation اصغر فرهادی برنده اسکار

بچه‌های آسمان Children of Heaven مجید مجیدی پذیرفته شد

در ادامه در مورد فیلم هایی که درخشان بوده اند نیز می پردازیم:


جدایی نادر از سیمین

یک ازدواج آشفته در مواجهه با سیستم قضایی خاص کشور یکی دیگر از شاهکارهای فرهادی، تحسین شده‌ترین فیلم در تاریخ سینمای ایران است که توانست اولین جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را برای ایران به ارمغان بیاورد. این فیلم با روایتی هیجان‌انگیز، نامزد بهترین فیلم‌نامه‌ی اصلی هم بود که مخاطب را تا پایان نتیجه‌گیری ناخوشایند خود درگیر می‌کند.


فروشنده

زن و شوهری جوان به دلیل تخریب ساختمان نزدیک محل سکونتشان مجبور به جابه‌جایی سریع به خانه‌ای دیگر می‌شوند که قبل از آن‌ها زنی بدکاره در آنجا زندگی می‌کرده. اتفاقات ناگواری پس از ورود این زوج به خانه‌ی جدید رخ می‌دهد که داستان اصلی فیلم فروشنده را شکل می‌دهد.


درباره‌ی الی

در درام پرتنش فرهادی، شاهد سفر چند دوست همراه با خانواده‌شان به شمال هستیم که رفته‌رفته به یک داستان مرموز اما ظریف تبدیل می‌شود. فیلم روایتگر یک ماجرای جذاب و غیرمنتظره است که بیننده را برای لحظاتی میخکوب می‌کند.


باران

با نگاهی به گروه‌های مختلف قومی که در ایران با هم زندگی می‌کنند، فیلم داستان عاشقانه‌ای را بین یک مرد ایرانی و زن جوان افغان دنبال می‌کند که برای کار کردن باید خود را مرد جلوه دهد. مجیدی با اجرای یک عملکرد واقعا طبیعی از بازیگرانش، صدای شخصیت قهرمان تقریبا خاموش فیلمش می‌شود، زنی که گرفتار سیستم مردسالارانه‌ی دنیایی است که در آن زندگی می‌کند.


بچه‌ های آسمان

اولین فیلم ایرانی نامزد اسکار، مشهورترین اثر مجیدی است. معصومیت در این داستان شیرین موج می‌زند که درباره‌ی دو خواهر و برادر از یک خانواده‌ی طبقه‌ی کارگر است که می‌خواهند با یک جفت کفش سر کنند. ماجراجویی آن‌ها درس‌های ارزشمندی از زندگی ارائه می‌دهد که در سکانس‌هایی دلگرم کننده و عمیق جای داده شدند. این فیلم بی شک یک کلاسیک به یاد ماندنی است.


کلوز‌آپ (نمای نزدیک)

در یکی از بزرگترین نمونه‌های تلفیق واقعیت و داستان به روش‌های تقریبا یکپارچه، عباس کیارستمی سؤالات پیچیده‌ای درباره‌ی هویت مطرح می‌کند. یک علاقه‌مند به فیلم، خود را به جای کارگردان محبوبش یعنی محسن مخملباف جا می‌زند. یک سری اتفاقات در حالی که او قصد دارد فیلم جعلی خود را برنامه‌ریزی کند، رخ می‌دهد. به طرز حیرت‌انگیزی فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده و افراد واقعی در آن بازی می‌کنند.


رنگ خدا

پسر جوان نابینایی که اگرچه توسط پدرش ترد شده، اما از زیبایی طبیعت خوشحال می‌شود و سعی می‌کند معنای مبارزات خود را با کمک مربی با همان شرایط درک کند. این فیلم نمایش خیره‌کننده‌ی مناظر روستایی است و با ظرافت هرچه تمام‌تر بیننده را درگیر نگرانی‌های فلسفی می‌کند. فیلم شاعرانه‌ی مجیدی، حکمت را به طرز شگفت‌انگیزی بی‌ادعا نشان می‌دهد.


گاو

این اثر سیاه و سفید که نقطه‌ی عطفی در تاریخ سینمایی کشور محسوب می‌شود، حول وفاداری یک مرد به گاوش و چگونگی جنون او از ناپدید شدن گاو را به تصویر می‌کشد. فیلم گاو داستان کنایی از شرایط زندگی مردم آن روزگار است. مهرجویی استاد فیلم‌های ساده و پر مغز است که می‌تواند سبک‌های زندگی سنتی کشور را به شکل برجسته نشان دهد.


چهارشنبه‌ سوری

درگیری‌های خانوادگی در طبقه‌ی متوسط تخصص فرهادی است و این درام که در زمان چهرشنبه‌سوری رخ می‌دهد، از این قاعده مستثنی نیست. وقتی دختری که برای تامین هزینه‌ی عروسی‌اش، مشغول تمیزکاری در خانه‌ی یک خانواده می‌شود، اسرار آن‌ها با تعامل و برخوردها شروع به فاش شدن می‌کند.


هامون

در این فیلم که تحت تأثیر کمدی فروتنانه و سکانس‌های رویای تلخ و درام‌پردازی مهرجویی بر روابط پوسیده‌ی هامون است، شاهد داستان تاجری که امیدوار است نویسنده شود و همسر نقاش او مهشید هستیم. حمید هامون همسرش را دیوانه‌وار دوست دارد اما به دلیل نداشتن تعادل روانی، همسرش قصد جدایی دارد. این فیلم ۲۴ ساعت از زندگی این دو را روایت می‌کند که بین واقعیت و خیال در رفت و آمد است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد